neděle 3. října 2010

Easy Flying for Easy People aneb Lítání je pro blbce

Jak jsem si dnes uvědomil, lítání je pro blbce. Hlavně mě nechápejte špatně. Nemyslím to tak, že letadlem lítají jenom blbí lidi. Jde spíš o to, že lítání opravdu zvládne každý. I ten, kdo neumí anglicky. Chci říci, že masírování společnosti marketingem a zašlapávání světových názorů je směrem k výroku „Kdo nelítá, jakoby nebyl“ anebo „Lítání je easy“, viz. EasyJet, je nejspíš nevyhnutelný. Kryštofovi taky nikdo nezakazoval vyjet na moře.


Bohužel, to všechno je pravda. Dnes se nejezdí hromadně na hrady, po vlastech českých jezdí hrstka nadšenců. Ještě že to zachraňuje Toulavá kamera a podobné programy. Dnes se lítá na Sicílii, Kanáry a ti lepší za oceán na zkušenou, na semestr někam do Asie… A neposledně vám s radostí letecké společnosti vnutí i dojem, že je všechno správně a že se nemusíte ani bát dopadu letecké společnosti na klima a životní prostředí obecně. Jestli chcete mít opravdu čisté svědomí, jednoduše si zaplatíte kompenzaci za vyrobený oxid uhličitý.


Takže jak se lítá? Stačí koukat po takových těch obrázcích, které dobře známe (chlapeček = záchod, sukýnka = dámský) a podobně. Písmenka jsou naštěstí všude stejná, čísla taky.
S tím lítáním to myslím ale vážně. Jestli se někdo bojí, tak opravdu nemá důvod. Za většího blázna bych označil toho, kdo se ve voze jiném než je obrněný transportér pustí na dálnici ve směru Kroměříž – Brno. Mám pro to několik důvodů.


1)     Letadlo v žádném z jednotlivých fází letu (rozjezd, vzlet, let samotný, občasné turbulence i následné kecnutí na dráhu) nehází tak, jako naše rozvlněná „zfetovaná“ dálnice. Přesvědčil jsem se o tom asi před dvěmi týdny a opravdu si za tím stojím. Takže pokud jde o tohle, z letadla v žádném případě nevylezete v o nic horším stavu než kdybyste se projeli do Prahy. A to platí ikdyž poletíte ekotřídou jako jsou společnosti Wizzair, Ryanair a EasyJet. Jediným problémem mohou být děti, které na palubě bojují proti sobě o cenu Nejvíc uřvané dítě letu.


2)     Let jako takový bývá většinou bezproblémový. Což se o jiných způsobech dopravy říct nedá. Kdo jezdí s Českými drahami, ví o čem mluvím. Buďto není mašina, tak se na ni čeká... anebo když je, tak zase nefunguje klima a hrajeme si na rajčata ve skleníku, výjimečně se může stát, že je spoj zkrátka "odřeknut". Na letišti se vám většinou nestane (na rozdíl od takového železničního uzlu jako je Přerov) že 5 minut před odletem/odjezdem stále nevíte, odkud to letí/jede. To na dráze je to běžná situace. Kam se to přehodí... tam to dosupí.


3) Navíc, pokud letíte letadlem, můžete si být jisti, že troleje prostě nikdy nespadnou… a že nezůstanete stát v poli jako vidle vražené v hnoji.


Závěr? Jednoduchý. Proč se lidi bojí lítání? Proč jsem se bál já? Protože na to nejsme zvyklí (Tome, promiň, ale strach z malých, tebou řízených letadel zatím přetrvává...). Chce to překonat strach a začít lítat. Vsadím se, že kdybych dospělého člověka nezvyklého cestovat vlakem poslal z Vizovic do Českých Budějovic, byl by na konci vyklepaný (v tomto případě se dá slovo vyklepaný brát z obou stran: tedy vyklepaný jako dobitý a vyklepaný vystresovaný, tedy ve stavu podobném tomu, který následuje po cestě Brno – Praha po nejdražších panelech v ČR. Chce to jen překonat strach a letět. Když to člověk zvládne, zažije pocit, který se prostě nedá popsat. Já vím, že dneska lítá každý a že tady popisuju tvar koule. Ale užívat si cestování je umění. Člověk vidí západ slunce dočista z jiné perspektivy, uvědomí si, co jsou to mraky a jak taková oblačnost vypadá z vrchu a navíc, neposledně, během pár hodin se ocitne zcela na jiném místě a zeměkoule je najednou taková malá hračka (již zmíněná koule) a člověk si přijde taaaakhle malinký. Zkrátka, udělat z nutnosti radost není vůbec špatné. A mně se to konečně povedlo!


A teď zpátky na zem. Tedy, do vzduchu vlastně...
Do Anglie můžete letět prakticky čímkoli. Je tu Sky Team, což je vlastně spojeneství KLM a Air France. Pak taky ČSA, které ale teď podle posledních zpráv omezují lety do Londýna (mimochodem na Heathrow), jelikož si udělaly spojence v British Airways a různě si suplují lety. Anebo můžete letět nějakou low-cost aerolinkou. 


Ryan Air www.ryanair.cz
- odlety z Brna, Bratislavy, Wroclawi a Katowic; lítalo se i z Prahy, ale ode dneška už ne (http://ekonomika.idnes.cz/ryanair-od-rijna-prestane-letat-z-prahy-lety-omezi-i-smartwings-pwj-/eko-doprava.aspx?c=A100427_104714_eko-doprava_fih)  


zde jsou důvody, proč s touto společností není dobré létat:


1) ikdyž si zadáte www.ryanair.cz, dostanete se na rádoby českou stránku, ale prakticky celá je v angličtině. Jediné, na co se zmohli je záhlaví prohlížeče říkající „Levné letenky s Ryanair – Letenky po Evrope”. Takže ani ten háček nad Evropou, achjo.


2) Za jedno zavazadlo o hmotnosti 20 kg zaplatíte (ne)uvěřitelných 650 korun. Srovnejte si to později s Wizzair.


3) Ryanair je velmi dobře známý jako vtipná společnost, snažící se za každou cenu snížit náklady. Onehdy chtěli, aby lidé za letu stáli (asi jako v tramvajce...?), nejsem si jistý, jestli dostali povolení. Nyní překvapili tím, že chtějí, aby druhý pilot roznášel kafe a dělal stewarda. Taky dobrý, zde je odkaz na zprávu: http://cestovani.idnes.cz/je-treba-druhy-pilot-ryanair-ho-chce-zrusit-experti-to-povazuji-za-hazard-1lv-/igsvet.asp?c=A100926_141147_igsvet_tom


Tady se zase dozvíte něco o letu ve stoje: 
http://ekonomika.idnes.cz/let-na-stojaka-bude-stat-4-libry-planuje-ryanair-fr2-/ekonomika.aspx?c=A100701_150813_ekonomika_spi . Jak to dopadlo, nevím.


Zadání požadavku: Odlet z Brna, 2.10., návrat za týden
1) Going Out: Sun 3 Oct 10, 1,490 CZK; Coming Back: Sun, 10 Oct 10, 639 CZK
- toto je první nahození ceny. Jenže to jaksi není všechno, klasicky. Dále to totiž vypadá takto


Fare: 1,409.00 CZK
Online Check-In: 130.00 CZK
Taxes / Fees: 546.17 CZK
» Taxes and Fees 386.00 CZK
» Aviation Insurance/PRM Levy 160.17 CZK
Total Price: 2,085.17 CZK


Jak správně vidíte, cena 2,085.17 CZK je ta poslední, celková. A pozor, v tom pořád není batožina. Takže pokud si připočítáte podobně cestu zpět, ejhle, jsme na 3,698 CZK.  A to stále nic kromě příručního zavazadla nevezeme. Takže šup na 5,206 CZK. BUM!


Další služby (CZK, ceny pro let tam i zpět):
15 kg zavazadlo 780
20 kg zavazadlo 1300
přednostní nástup 208


Pokud přece jen trváte na tom, že se chcete proletět s irskou společností, go ahead!


Wizz Air www.wizzair.com


Výhodou je, že na vás web mluví česky.


Stejné spojení, jen je odlet z Prahy, z Brna se bude lítat od 17. října tuším: tam i zpět za 3374 CZK. Jelikož si ale dáme odbavení na internetu, cena nám poposedne dolů na 3238. Platí se ještě za bankovní převod, myslím 65 korun. Pozitivní je, že se vám cena ukazuje již od začátku celková, tedy i s poplatky. Jednotlivé položky pak vidíte vlevo při dalším kroku.


Zavazadla jsou vlastně za pakatel v porovnání s Ryanairem, navíc váha 32 kg je už více reálná než směšných 15 kg.


1 zavazadlo 405 CZK
2 zavazadla 810 CZK
3 zavazadla 1215 CZK


Tedy, pokud letíte sám, je to dost blbé, protože je asi nepoberete. Pokud by vám s tím ale někdo pomáhal, je to fajn, protože je to dost levná a rychlá pošta. A 96 kg věcí přesunout za odpoledne a za 1215 CZK, to není špatné.


EasyJet www.easyjet.com
No a ještě máme EasyJet. Ten je výhodný asi v tom, že to není žádný irský, nebo maďarský low-cost podnik, nýbrž nefalšovaná západní společnost ltd. Více o firmě, navíc v češtině, se dozvíte zde http://www.easyjet.com/CS/o/aboutus.html


Při zadání stejného požadavku na let nám vyskočí toto:


Jelikož EasyJet lítá na více letišť v Londýně, můžete zadat volbu „Všechna letiště”.


Praha – Londýn Gatwick: 4 589 CZK zpět 1897 CZK
Praha – Londýn Stansted: 2 639 CZK zpět 1812 CZK.


Pokud bychom netrvali na datu a chtěli se tam podívat prostě až bude levněji, vpravo máte tabulku s výhledem cen, které vypadají velmi hezky, hlavně co se týče zpátečních letů v nadcházejících měsících:


Nejnižší ceny za výchozí let
říjen 1 569,00 Kc 
listopad 509,00 Kc 
prosinec 709,00 Kc 
leden 509,00 Kc 
únor 509,00 Kc 
březen 509,00 Kc 


Nejnižší ceny za zpětný let
říjen 47,99 Kc 
listopad 24,99 Kc 
prosinec 36,99 Kc 
leden 25,99 Kc 
únor 25,99 Kc 
březen 25,99 Kc 




Ale zůstaneme u našeho letu, protože jindy než zítra a zpátky přesně za týden nechceme. Je nám jedno, kam sedneme, hlavně že přistaneme na Ostrově, takže vybereme Stansted; pak to pokračuje následovně: jsme na ceně 4 451.


Batožina o váze 20 kil stojí 600 korun, přesně polovinu toho, co zaplatíte, pokud se rozhodnete vzít si s sebou kufr až na letišti (což je ovšem blbost,… že). Pokud se rozhodnete toho s sebou vzít více,… trochu se to prodraží: za každé kilo nad 20 zaplatíte 500 korun. Tedy, vypadá to strašně, ale najednou nám tam totiž naskočí 6 000 CZK za těch blbých 12 kilo, které u Wizz Airu máme za 3 stovky.




Další položka, která působí trochu pokrytecky, ale pro ekology bude jistě velmi zajímavá, je „Program kompenzování oxidu uhlíku“ za 72,13 CZK. Haléře nemáme, ale vypadá to pěkně. Touto cenou, jak se dovíte z popisu položky, zaplatíte vznik 183 kilo CO2: „Snižte dopad emisí uhlíku vytvořených při vašich letech na životní prostředí pomocí projektů na snížení emisí certifikovaných OSN.“


Pokud se spokojíme tedy jen s 20 kilogramy, můžeme letět za 5 051 CZK. Možná ještě naskočí nějaké drobné za nějaký převod nebo něco podobného, ale cena by se už hýbat příliš neměla.


Jako plus oproti ostatním společnostem je neomezená váha příručního zavazadla: „Na kabinová zavazadla není žádný váhový limit. Jediná podmínka je, že musíte sami a bez pomoci uzvednout svou tašku (pouze jednu) do úschovného prostoru nad hlavou, a že nebude větší než 55 x 40 x 20 cm.” Jenže má to háček,  všechny těžké věci jako je např. alkohol, nemůžete v příručním zavazadle mít. Tekutiny jsou omezeny celkovým objemem 1 litr, jednotlivá balení nesmí přesáhnout 100 ml, všechny tekutiny, gely, pomáda na rty, rtěnky musí být uzavřeny v igelitovém sáčku. To by mě zajímalo, co se dá udělat s rtěnkou během letu. Takže leda tak vzít činky do kufru, 2x 15ky by se ještě daly zvednout =)))


„Na kabinová zavazadla není žádný váhový limit. Jediná podmínka je, že musíte sami a bez pomoci uzvednout svou tašku (pouze jednu) do úschovného prostoru nad hlavou, a že nebude větší než 55 x 40 x 20 cm.”


Proč letět s EasyJet?
1) mají nádherné oranžové internetové stránky, nejpřehlednější ze všech
2) můžete si zaplatit za vyprodukovaný CO2
3) pokud zjistím, doplním další +


Shrnutí?
RyanAir 5 206 - BEZ zavazadla
Wizz Air 3 238 - 32 kg zavazadlo!
EasyJet 5 051 – 20 kg zavazadlo
----------------------------------------------------------------------------------------------
Život je volba... a pokud vás létání nudí
pak je tu Holba – ryzí pivo z hor !!!

Žádné komentáře:

Okomentovat